2 Super nemme optimeringshacks til SoMe-annoncering (Facebook og Instagram)

Jeg holder jævnligt møder med Facebook-teamet, som ofte har gode optimeringstips i ærmet. De fleste kender jeg i forvejen, men sommetider kommer de med ny viden, baseret på de seneste måneders data på kunder over hele verden. Og det kan de færreste selv hamle op med.

Som altid vælger jeg det ud, der virker mest interessant ift. performance og tester det af. For det, der virker for nogen, virker aldrig for alle!

Dette havde jeg dog ikke set komme, da jeg testede et par relativt simple optimeringer på en kundes Facebook- og Instagramkampagner.

De 2 ting, jeg gjorde, var:

  • Optimerede annoncelevering
  • Opdaterede målgrupperne


Optimering af annoncelevering

På en større B2C-kunde testede jeg forskellen på at optimere  annoncelevering i dit Ad Set på “Link Clicks” versus “Landingpage Views” med kampagnemålretningen “Traffic”. Det virker logisk at vælge “Link Clicks” (som er default) for at få trafik, fordi det handler om at få brugerne til at klikke sig over på dit website. 

MEN Facebook anbefaler selv at bruge “Landingpage Views” til formålet. 

Så hvorfor ikke prøve?

Opdatering af målgrupper

Mange laver Custom Audiences, som eksempelvis retargeting målgrupper, uden at opdatere dem løbende. Men ifølge min Facebook-kontakt misser du potentialet for nye kundeemner i din målgruppe. Uf, det gør ondt at høre!

I stedet er det god idé at lave nye målgrupper ofte. Og minimum hver tredje måned.

Det overraskede mig faktisk. Så også det krævede en test på remarketingkampagnen.

Tilbage til resultaterne

Det tog bogstavligt talt kun ti minutter at kopiere kampagnen, rette annonceleveringen og opdatere målgrupperne (bevares jeg testede også kun en kampagne) Men resultaterne var ret vilde:

  • 156% højere konverteringsrate
  • 136 flere konverteringer til samme annoncebudget

Så hvad kan du lære af det? Det kan altid betale sig at teste sine kampagneindstillinger, målretninger og content af. Over en periode mister ting sin effekt, og det, der virkede i går, virker måske ikke i dag. 

Happy testing!

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Og hør først om nyheder og artikler inden for Inbound Marketing